Friday, 15 November 2013

Resepi Chocolate Brownies

hari ni, fiqa nak kongsikan resepi chocolate brownies. :)

Bahan-bahannya:
  • 200g/7oz coklat gelap (70% pepejal koko)
  • 150g / 5 ½ oz mentega tanpa garam
  • 100g / 3 ½ oz susu atau coklat putih, atau gabungan kedua-dua
  • 125g / 4 ½ oz gula perang
  • 125g / 4 ½ oz gula melaka
  • 4 biji telur, pada suhu bilik
  • 85g/3oz tepung
  • 2 sudu besar serbuk koko
  • ¼ sudu kecil garam halus
Kaedah penyediaan
  1. Panaskan ketuhar kepada 180C/350F/.
  2. Letakkan periuk sederhana mengandungi satu inci air mendidih.
  3. Sementara itu , gunakan mentega sedikit gris bahagian dalam 23cm/9in persegi baking tin. Potong persegi kertas penaik sedikit lebih besar daripada timah anda (kira-kira 27cm/11in ). Snip 5cm/2inch dipotong menyerong dari sudut ke arah pusat . Menolak kertas ke dalam tin dan meringankan kertas ke dalam sudut-sudut yang kemas - mereka akan bertindih sedikit. Potong jika diperlukan.
Teknik: Bagaimana untuk beratur tin kek segi empat tepat
  1. Menggunakan pisau tajam yang besar , potong coklat gelap kepada kepingan kecil ( lebih kecil keping, lebih cepat ia akan cair ). Letakkan coklat gelap dicincang dengan mentega ke dalam mangkuk besar pencampuran yang akan duduk di atas kuali anda air menggelegak.
  2. Set mangkuk atas kuali air menggelegak, memastikan bahagian bawah mangkuk tidak menyentuh air. Menyimpan haba yang rendah - air tidak perlu mendidih di bawah. Selepas beberapa minit coklat dan mentega akan mula cair. Kacau sekali-sekala, sehingga coklat itu kebanyakannya cair. Keluarkan mangkuk dari kuali dan ketepikan. Haba sisa dalam coklat akan menghabiskan proses lebur.
Teknik: coklat lebur
  1. Walaupun coklat cair , cop (atau putih dan susu) coklat putih kepada kepingan yang lebih besar - kira-kira saiz sesen pun. Set ini diketepikan.
  2. Pukul gula ke dalam coklat cair , kemudian masukkan telur dan gaul sebati hingga adunan sedikit berbuih.
  3. Ayak tepung, serbuk koko dan garam ke dalam mangkuk yang berasingan. Menggunakan sudu logam besar , menambah campuran tepung ke dalam adunan coklat yang ketiga pada satu masa, dan perlahan-lahan kali ganda ke dalam adunan coklat sehingga teliti digabungkan.
Teknik: Folding (melipat)
  1. Perlahan-lahan tuangkan adunan ke dalam tin yang telah disediakan , dan berselerak ketulan baki coklat di atas. Membakar brownies selama 20-25 minit. Brownies itu masih perlu mengembang sedikit di tengah-tengah , kerana mereka akan terus memasak untuk seketika apabila dikeluarkan dari ketuhar. Satu brownies lebih dibakar kering dan rapuh, bukannya lembab , jadi sentiasa memerhatikannya.
  2. Biarkan brownies sejuk sepenuhnya dalam tin mereka. Keluarkan daripada timah pada papan , menggunakan kertas pembakar untuk membantu, kemudian dipotong menjadi dua. Menapis lebih gula aising sedikit atau serbuk koko. Kemudian simpan di dalam bekas kedap udara.
nak tahu lebih lanjut ?
 SINI  dan SINI

7 comments:

  1. Waah,bestnyaa :) Lama tak makan,tapi malas nak buat x)
    New Entri : Pertama Kali Tengok Orang Pengsan !

    ReplyDelete
  2. haha. jom kita beli je kat secret receipe. hehe

    ReplyDelete
  3. wah, meleleh coklatnya. sedap ni. kene cuba. hehe

    ReplyDelete
  4. Tak pnh buat brownie lg..nnti nk cba buat la :)

    ReplyDelete
  5. takmo buat. fiqa buatkan bole? ekeke :D

    ReplyDelete

thanks a lot for the comment :D
*your comment will be publish later.