Wednesday, 19 February 2014

Demi Lovato - Let It Go (from "Frozen") [Lyrics + Official Video]




"Let It Go"


Let it go, let it go
Can't hold it back anymore
Let it go, let it go
Turn my back and slam the door

The snow glows white on the mountain tonight,
Not a footprint to be seen.
A kingdom of isolation and it looks like I'm the queen.
The wind is howling like the swirling storm inside.
Couldn't keep it in, Heaven knows I tried.

Don't let them in, don't let them see,
Be the good girl you always had to be.
Conceal, don't feel, don't let them know.
Well now they know.

Let it go, let it go
Can't hold it back anymore
Let it go, let it go
Turn my back and slam the door
And here I stand and here I'll stay
Let it go, let it go
The cold never bothered me anyway

It's funny how some distance makes everything seem small
And the fears that once controlled me can't get to me at all.
Up here in the cold thin air I finally can breathe.
I know I left a life behind but I'm too relieved to grieve.

Let it go, let it go
Can't hold it back anymore
Let it go, let it go
Turn my back and slam the door
And here I stand, and here I'll stay
Let it go, let it go
The cold never bothered me anyway

Standing frozen
In the life I've chosen.
You won't find me.
The past is all behind me
Buried in the snow.

Let it go, let it go
Can't hold it back anymore
Let it go, let it go
Turn my back and slam the door
And here I stand, and here I'll stay
Let it go, let it go
The cold never bothered me anyway, yeah, whoa
(Na na, na na, na na na na) [x4]
Let it go yeah
Na, na.
Here I stand.
Let it go, let it go, oh
Let it go.


Pemenang Segment: Up the Followers and Sharing the Quotes by Fiqa Nsz

Prize:

Shiseido Black Mask 2x packet for one winner with the most touched entry.
Congratulations!


For the winner,
Please do contact me at my fanpage

Thank You. :)


Tuesday, 11 February 2014

Main masak-masak. :3

Hai peeps!
haha baru lepas main masak-masak ni.
Cuti midsem ini fiqa balik semenanjung, jadi masa cuti dimanfaatkan untuk menunaikan hajat makan fiqa. hehe :p
balik2 johor je usai flight dari KCH-KL-JB, pada 8 Februari lepas, fiqa makan pizzahut. celebrate birthday adik. XD




fiqa ada belikan dia hadiah. tak lupa juga mama fiqa even birthday mama dah lepas iaitu pada 8 Januari.
Mama seronok dapat hadiah. senyum sampai ke telinga. :D






K lepastu fiqa balik apa lagi terus tidur kepenatan.
esoknya pula mama masak nasi lemak.
semalam mama masak makaroni bakar.
harini mama masak ketam sambal.
malam ni pulak mama dan fiqa masak kek batik. haha





Sekarang kek batik dah pun beku. fiqa nak pegi makan dulu. hehe
Assalamualaikum. :)



iamNEETA ft. Najwa Latif - Kau Pergi Jua [lirik+official video]



Kau Pergi Jua


[Neeta]
Kau pergi jua...
Dari hidup ku..
Kini sendiri...
Di hari-hariku..

Pulang ke dakapanku..
Aku ingin kau selalunya di sini
Hanya hadirmu bisa menyatukan masa kita berdua...

[Najwa Latif]
Kau pergi jua...
Dari hidup ku...
Kini sendiri...
Di hari-hariku..

Pulang ke dakapanku..
Aku ingin kau selalunya di sini
Hanya hadirmu bisa melenyapkan segala sunyi di sini

[Neeta & Najwa Latif]
Pulang ke dakapanku..
Aku ingin kau selalunya di sini
Hanya hadirmu bisa menyatukan masa kita berdua

Pulang ke dakapanku..
Aku ingin kau selalunya di sini
Hanya hadirmu bisa melenyapkan segala sunyi di sini

Kau pergi jua..
Kau pergi jua..
Kini sendiri di hari-hariku..
Kini sendiri di hari-hariku.....

It's hard to forget someone who gave you so much to remember.


It's really hard to let someone go.
Especially if the person you've always wanted in your life,
but that's the thing.

We must learn to accept it.
Sincerely. Gratefully. and Patiently.

Doa ialah ubat ketika hati sakit.




Antara petua – petua yang diajarkan oleh Rasulullah untuk dijadikan penawar sakit hati adalah :

1. Muhasabah Diri

Sebelum kita menyalahkan orang lain, seharusnyalah kita melihat diri kita sendiri. Mungkin kita sakit hati oleh kata – kata saudara kita, padahal dia tak bermaksud menyakiti. Cuba bertanya pada diri sendiri, mengapa saudara kita bersikap demikian.

Jangan-jangan kita sendiri yang telah membuat kesalahan kepadanya.




2. Menjauhkan Diri dari Sifat Iri Hati Dan Dengki

Iri hati dan dengki adalah beberapa ruang yang menjadi pintu bagi syaitan untuk memasuki hati manusia.

Angan – angan yang berlebihan, dapat membuat seseorang buta dan tuli.

Bila tidak dilandaskan iman, seorang yang berangan – angan cenderung akan melakukan berbagai cara untuk mendapatkan apa yang dicitanya.

Demikian sifat iri hati dan dengki.

Sifat ini berasal dari kecintaan terhadap hal-hal yang bersifat material, kehormatan, dan pujian. Manusia tidak akan tenang bila dalam hatinya ada sifat ini.

Manusia juga tak akan pernah berasa bersyukur, kerana selalu merasa kurang. Dia selalu memandang ke atas, dan seolah tidak rela melihat orang lain memiliki kelebihan melebihi dirinya. Maka hapuskanlah terlebih dahulu sikap cintai dunia, sehingga dengki menghilang.


Rasulullah bersabda,
“Tidak boleh dengki kecuali kepada dua orang. Iaitu orang yang diberi harta oleh Allah, kemudian membelanjakannya di jalan yang benar. Dan orang yang diberi hikmah oleh Allah, kemudian memutuskan persoalan dengannya dan mengajarkannya.” (HR. Bukhari).




3. Menjauhkan Diri dari Sifat Amarah dan Keras Hati.

Bila marah telah timbul dalam hati manusia, kadangkala manusia bertindak tanpa pertimbangan akal. Jika akal sudah lemah, tinggallah hawa nafsu. Dan syaitan pun leluasa melancarkan serangannya, lalu mempermainkan diri manusia.

Ibnu Qudamah dalam Minhajul Qashidin menyebutkan bahawa Iblis pernah berkata, “Jika manusia keras hati, maka kami akan membaliknya sebagai anak kecil yang membalik bola.”




4. Memupuk Sifat Pemaaf.


“Jadilah engkau pemaaf, dan suruhlah orang mengerjakan yang ma’ruf, serta berpalinglah dari orang-orang yang bodoh.” Surah Al-A’raf : 199.

Allah sang Khaliq, Maha Pemaaf terhadap hambaNya. Tak kira sebesar gunung atau sedalam lautan kesalahan seorang hamba, jika dia bertaubat dengan sungguh-sungguh, maka Allah akan membukakan pintu maaf selebar-lebarnya.

Kita sebagai manusia yang lemah, tidak sepatutnya berlaku sombong, dengan tidak mahu memaafkan kesalahan orang lain, sebelum dia meminta maaf. Insya Allah, dengan begitu, hati akan lebih terasa lapang.

Rasulullah bersabda,

“Bertakwalah kepada Allah di mana engkau berada, tindaklanjutilah kesalahan dengan kebaikan, nescaya kebaikan tersebut menghapus kesalahan tersebut, dan bergaulah dengan manusia lain dengan akhlak yang baik.” (HR. Hakim dan At-Tirmidzi).




5. Husnuzon (Berprasangka Baik).

Allah berfirman:
“Hai orang-orang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka. Sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa. Dan janganlah kalian mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah sebahagian kalian mengejek sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya.” (QS. Al-Hujurat : 12).

Adakalanya seorang muslim berburuk sangka terhadap seorang muslim lainnya sehingga dia memperkecilkan orang lain.

Dia mengatakan macam-macam tentang orang lain, dan mengatakan dirinya lebih baik.

Tentu, perkara ini yang tidak benar.

Setiap muslim harus mengawasi diri terhadap titik-titik yang cenderung untuk memancing tuduhan, agar orang lain tidak berburuk sangka kepadanya.





6. Ikhlaskan Diri.

Ikhlas adalah kata yang ringan untuk diucapkan, tetapi cukup berat untuk dilakukan. Orang yang ikhlas dapat meniatkan segala tindakannya kepada Allah.

Dia tidak memiliki jiwa yang bersifat duniawi. Apabila Allah mengujinya dengan kenikmatan, maka dia bersyukur.

Bila Allah mengujinya dengan kesusahannya pun, dia bersabar.

Dia selalu percaya bahawa Allah akan sentiasa memberikan yang terbaik kepada hambaNya.

Orang yang ikhlas akan lebih mudah menangani hatinyanya untuk selalu menyerahkan segalanya hanya kepada Allah. Hanya kepadaNyalah dia mengantungkan harapan.



Memaafkan adalah bentuk rasa cinta yang tertinggi dan yang terindah,
Sebagai balasannya kita akan menerima kedamaian dan kebahagiaan yang tak terhingga.
Kadangkala, sulit membiarkan cinta membimbing kita pada saat hati kita disakiti oleh orang lain.
Tetapi, biarpun luka hati itu kecil atau besar kita tidak akan boleh benar-benar bahagia sebelum memberi maaf..


-Source-

Monday, 10 February 2014

Segment: Up the Followers and Sharing the Quotes by Fiqa Nsz


Assalamualaikum w.b.t.
Hari ni fiqa nak anjurkan satu segment yang bertajuk: 
Segment: Up the Followers and Sharing the Quotes by Fiqa Nsz
Fuhh, first time buat segmen untuk tahun 2014.
Setelah sekian lama tak buat segmen, harapnya ada blogger yang sudi join.



Prize:

Shiseido Black Mask 2x packet for one winner with the most touched entry.




Syarat-syarat penyertaan:


1. Follow blog fiqa dan like fanpage fiqa.

2. Copy paste coding dan letakkan kedalam entri anda. (paste di bahagian HTML)
*tajuk entri letak: Segment: Up the Followers and Sharing the Quotes by Fiqa Nsz





3. Share quotes yang korang rasa menarik ikut kreativiti anda. Boleh tulis, boleh cipta sendiri. Korang juga boleh share quotes melalui image biasa, yang animated or etc. Example:
*Contoh ENTRI

*then korang boleh nyatakan sebab kenapa korang pilih quote ni kalau korang nak.


4. Tolong klik iklan nuffnang untuk fiqa. (di header atau di sidebar)

4. DONE! fiqa rasa cukup la tu syaratnya. Then, jangan lupa komen link entri penyertaan SEKALI sahaja okay. :)


****


For Update:
[SENARAI PESERTA]

Due Date Segment:
a week, from 7/2/2014 to 15/2/2014 (any changes will be inform later)


Thanks for joining! :)
"Let's share our quotes to the world."


Hidup ini ibarat putaran roda.


#deep

Ariana Rose Episod 28 [Akhir] - Tonton Online


Klik Untuk Lihat:
Sinopsis Drama
Full Episodes Here
Ariana Rose Episod 28

Ariana Rose Episod 27 - Tonton Online


Klik Untuk Lihat:
Sinopsis Drama
Full Episodes Here
Ariana Rose Episod 27



Ariana Rose Episod 26 - Tonton Online


Klik Untuk Lihat:
Sinopsis Drama
Full Episodes Here
Ariana Rose Episod 26

Ariana Rose Episod 25 - Tonton Online


Klik Untuk Lihat:
Sinopsis Drama
Full Episodes Here

Ariana Rose Episod 25

Saturday, 8 February 2014

I'm waiting for the right person.



I'm waiting for the one who would do anything, to be my everything.
A person who will bring sunshine in my life, who always make me smile for no reasons.
Dear my future husband that I even don't know,
please find me because I always wait for you.
Sincere, me.

Hafiz - Bahagiamu Deritaku [lirik+official video]



Hafiz - Bahagiamu Deritaku


Ku dengar kau cinta sangat padanya
Ku dengar hatimu kini miliknya
Dia kan menjadi teman sehidup dan semati
Aku menjadi sahabatmu

Siksanya mengakui kau teman biasa
Terpaksa ku terima itu hakikatnya
Yang pasti aku tak mau lupakan cinta
Kau percik api membakar kenangan lama

Aku tak tahu menilai cintamu
Aku tak mampu pertahankan

Tinggalkanku, perlahan-lahan ku terima
Semakin ku sakit, semakin kau bahagia
Mengapakah aku jadi lemah
Sungguh ku tak sangka dia membawa jantungku bersamamu

Yang pasti aku tak mau lupakan cinta
Kau percik api membakar kenangan lama

Aku tak tahu menilai cintamu
Aku tak mampu pertahankan

Tinggalkanku, perlahan-lahan ku terima
Semakin ku sakit, semakin kau bahagia
Mengapakah aku jadi lemah
Sungguh ku tak sangka dia membawa jantungku bersamamu, bersamamu

Mengapakah aku jadi lemah
Sungguh ku tak sangka dia membawa jantungku bersamamu

This song really describe my feeling.
Ya Allah, it's very hurt.


Friday, 7 February 2014

I am glad for being single.

See? Single is not bad.
I've experience it for years. Until now.


Senarai Peserta Segment: Up the Followers and Sharing the Quotes by Fiqa Nsz

Okay jom kita blogwalking setiap peserta untuk baca apa quotes yang mereka share.
This gonna be interesting because I really like to read quotes! hehe
Btw, belum join? Klik banner or klik SINI
Due Date: 15/2/2014

SENARAI PESERTA AWESOME

  1. http://www.aimisyahirah.com/2014/02/segment-up-followers-and-sharing-quotes.html
  2. http://theonlygirl98.blogspot.com/2014/02/segment-up-followers-and-sharing-quotes.html
  3. http://www.ayuinsyirah.my/2014/02/segment-up-followers-and-sharing-quotes.html
  4. http://izxasofi.blogspot.com/2014/02/segment-up-followers-and-sharing-quotes.html
  5. http://myimpian11.blogspot.com/2014/02/segment-up-followers-and-sharing-quotes.html 
  6. http://d-sweetblackcurrant.blogspot.com/2014/02/up-followers-and-sharing-quotes.html 
  7. http://dino-amour.blogspot.com/2014/02/segment-up-followers-and-sharing-quotes.html
  8. http://didilalala.blogspot.com/2014/02/segment-up-followers-and-sharing-quotes.html 
  9. http://mulan-sahbanu.blogspot.com/2014/02/segment-up-followers-and-sharing-quotes.html
  10. http://www.dhiyaafraabella.com/2014/02/segment-up-followers-and-sharing-quotes.html
  11. Mungkin anda seterusnya? :D

Let's smile :)


Thursday, 6 February 2014

Be patient.


Allah is always being fair to us. 
The good man is for the good woman. The bad man is for the bad woman.
We deserve better when we've been disappointed by someone who never appreciate us.
Feeling jealous when looking at loving couple? Please don't.
If you know what I meant.


Wednesday, 5 February 2014

Learn from mistakes.



Nobody in this world know what God have fate for us.
That's why, we tend to make silly mistakes. 
But one thing that possess in my mind,
learn from it. Live it. :)

Tuesday, 4 February 2014

Ubat FRUST Cinta


 
Assalamualaikum.
fiqa nak berkongsi sedikit mengenai tajuk "Ubat FRUST Cinta". Hmm..ramai yang dah mengalaminya bukan? Siapa yang pernah merasakan tahulah betapa peritnya. 

 
Ada kata pujangga "Sakit yang paling dahsyat ialah mencintai seseorang tetapi tidak berbalas".
Fiqa tertarik dengan tulisan saudara Pahrol Mohd Juoi dalam bukunya "Tentang Cinta"  mengenai tajuk ini.
 

"Dunia akan terkejut mendengar seseorang membunuh diri kerana kematian ibunya, tetapi tidak akan terkejut apabila pembunuhan diri itu disebabkan kematian kekasih yang dicintainya"

 

Ya, fiqa setuju sangat mengenai pernyataan itu. Ramai orang di dunia ini seolah-olah lupa tujuan hidup yang abadi iatu kerana ALLAH S.W.T.
 

Fiqa pun pernah mengalami derita frust dalam bercinta. Alhamdulillah, fiqa dapat pengajaran daripada apa yang telah berlaku. Bila fiqa muhasabah diri, fiqa sedar yang selama ini fiqa lebih mementingkan hadiah (cinta) daripada pemberi hadiah (Allah). Rasa kesal, kecewa tetapi bersyukur kepada-Nya kerana akhirnya fiqa telah sedar akan kesilapan diri.

 
Putus cinta adalah bukti bahawa tidak ada cinta sejati kecuali cinta yang diasaskan oleh cinta Allah. Putus cinta juga bukan pengakhiran buat segalanya. Yakinlah, Allah itu Maha Adil.
 

"Ada sesuatu perkara yang kamu cintai tetapi itu membawa keburukan kepada kamu. Ada pula sesuatu perkara yang kamu benci tetapi sebaliknya ia membawa kebaikan kepada kamu. Sedarlah kamu tidak mengetahui, Allah-lah yang lebih mengetahui." (Al-Baqarah:216)


Mari kita lihat putus cinta ini dari aspek positif. Jangan terlalu merendahkan harga diri anda. Fiqa rasa anda masih pujuk hati dan berfikir seketika, "Ya, Allah sentiasa ada!" Mungkin bukan dia yang terbaik untuk kita. Mungkin dia yang terbaik untuk orang lain. Dan yang terbaik untuk kita pasti akan datang sebagai gantinya! 


Ingat, jangan katakan kenapa aku yang kena?? kenapa aku yang malang? tetapi sebaik-baiknya katakan, aku yang terpilih. Terpilih untuk putus cinta dengan manusia supaya lebih mencintai Allah. Memang begitu rahmat tuhan, kekadang DIA memutuskan untuk menyambungkan. Putus cinta dengan manusia, tersambung cinta dengan Allah. Inilah hikmahnya kerana dalam ujian manusia lebih senang mengingati Allah.

 
Percayalah frust dalam bercinta adalah satu ujian daripada Allah dalam kehidupan kita. Ia merupakan pelajaran yang perlu kita fahami. Fiqa sendiri ingin tegaskan disini, ujian itu sentiasa akan hadir dalam hidup kita. Jika tidak ada ujian, maka apa erti kehidupan itu? 

****

KECEWA ITU GURU. Ya, kecewa sekali apabila putus cinta. fiqa pun merasainya, Aduh! terhenyak seketika. tetapi jika kita fikir dengan lebih mendalam, kecewa dalam bercinta itu juga merupakan guru kepada kita. Guru yang memberi pengajaran kepada kita. Sesungguhnya, kecewa itu sememangnya guru terbaik buat kita!


 


Akhir sekali, buat renungan semua, fiqa selitkan sedikit puisi yang fiqa coretkan;
 

Bunga Cinta yang Sirna 


Lihatlah di sana 
Sekuntum bunga hatiku 
Hilang dibawa angin lalu 
Semacam perasaan ini 
Yang dulunya mekar 
Namun kini semakin layu. 


Lihatlah di sana 
Sekuntum bunga hatiku 
Yang semakin pudar 
Ditelan janji yang hilang 
Telah punah segalanya 
Seperti tasik yang gersang. 


Lihatlah di sana 
Sekuntum bunga hatiku 
Musnah dilanda kemarau panjang 
Kerana tiada disirami cinta 
Yang dulunya tulus 
Kini telah sirna. 


Lihatlah di sana 
Tiada lagi bunga hatiku 
Kerana kini nafasku sudah terhenti 
Walau jasad masih berjalan 
Mengejar harapan yang pergi 
Semuanya telah hilang 

Gara-gara cinta yang sirna.







 Ingatlah! Kita perlu fahami hakikat ini.  
Frust bercinta merupakan hakikat hidup kita yang perlu kita terima.
Hidup itu bukan selalunya bahagia dan mudah. Hidup juga tidak selalunya indah, kerana disitulah keindahan hidup!
 

Tolong, jaga ikhtilat.



selagi aku boleh tegur, aku tegur.
sudah-sudahlah kau bagi harapan dan permainkan perasaan perempuan.
Tolong, jaga ikhtilat.
Harap kau sedar dan berubah.
Fikirkan lah. 




Selagi aku kisah pasal kau walaupun sebenarnya aku benci kau sebab perangai kau yang dah berubah ni, itu tandanya aku masih sayang kan kau sahabat dan aku harap kau berubah. Jika aku dah tak kisah pasal kau lagi, tu tandanya aku dah tak sayang kau. Aku takkan peduli pasal kau. Lantaklah orang nak kata apa pasal kau. Biarlah kau terkapai-kapai sendiri dalam dunia kau. Ingat, perempuan ni hatinya lemah dan mudah tersentuh. Kalau kau tak ada niat nak memetik, jangan sekali-kali kau patahkan hati kami.



Assalamualaikum.